Звернення ВГО «Генерація успішної дії» до Президента України Володимира Зеленського щодо законопроєкту №5344-д

Президенту України Зеленському В.О.

Шановний Володимире Олександровичу!

15 січня 2025 року Верховна Рада України ухвалила в цілому законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю (реєстраційний № 5344-д від 18.11.2022).

Даний законопроєкт викликав серйозне занепокоєння у громадських організацій осіб з інвалідністю, в тому числі і у Всеукраїнської громадської організації людей з інвалідністю по зору «Генерація успішної дії», оскільки його реалізація негативно впливає на права та законні інтереси осіб з інвалідністю, їх громадські організації та засновані ними підприємства.

По-перше, процес ухвалення законопроєкту № 5344-д супроводжувався процедурними порушеннями, а саме:

По-друге і найголовніше це те, що законопроєкт № 5344-д матиме серйозні негативні наслідки як для держави, так і для самих осіб з інвалідністю:

Реалізація закону потребуватиме додаткових видатків з державного та місцевих бюджетів, зокрема для сплати внесків до Державного фонду соціального захисту осіб з інвалідністю в зв’язку з невиконанням нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю у закладах державної чи комунальної власності, бо вони не мають вільних вакансій для працевлаштування із-за недофінансування (лист Міністерства фінансів України № 09030-29-3/9065 від 04.04.2023).

Суттєво скасовується фінансування заходів соціальної підтримки людей з інвалідністю за рахунок коштів Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, які наразі передбачені ще поки що діючою статтею 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», без визначення альтернативних чітких джерел їх фінансування в майбутньому.

Ухваленим законопроектом №5344-д передбачено:

− скасування фінансування навчання осіб з інвалідністю, їх соціальна, професійна, фізкультурно-спортивна та трудова реабілітації;

− скасування фінансової підтримки на технічне оснащення діючих і нових робочих місць для працевлаштування на них осіб з інвалідністю, а також для створення на робочому місці особи з інвалідністю належних санітарно-гігієнічних, виробничих і технічних умов згідно з індивідуальною програмою реабілітації особи з інвалідністю, для сотень діючих підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю, в тому числі тих підприємств, які забезпечують своєю продукцією Збройні Сили України;

− скасовуються із-за неузгодженості з Податковим кодексом України податкові пільги для сотень діючих підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю;

− скасовуються норми щодо друку літератури шрифтом Брайля для незрячих громадян України та механізму фінансування виробництва такої літератури.

Натомість законопроектом №5344-д замість всіх цих важливих напрямків фінансування абсолютно абстрактно передбачено, що кошти державного фонду соціального захисту осіб з інвалідністю використовуються на забезпечення реалізації активних програм зайнятості, заходів з підтримки працевлаштування, забезпечення надання соціальних послуг при працевлаштуванні осіб з інвалідністю, на виконання інших програм і заходів, спрямованих на соціальний захист осіб з інвалідністю.

Важливим також є те, що законопроектом №5344-д передбачено скасування як таких підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, а їх в Україні наразі налічується не менше 300 і які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю. У Податковому кодексі України наразі передбачені пільги саме для таких існуючих підприємств і саме з цього кодексу йде відсилання до порядку отримання права користуватись цими пільгами, визначеного ще наразі діючими нормами Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», які скасовуються законопроектом №5344-д, що викликає нормативну неврегульованість ситуації щодо таких підприємств.

Натомість законопроектом №5344-д передбачено введення такого поняття як «підприємства трудової інтеграції» та «підприємства захищеного працевлаштування», яких наразі в Україні ще не існує, але їм вже передбачені податкові пільги, якими вони будуть користуватись без всяких дозволів, а статус набуватимуть шляхом простого повідомлення.

Водночас, Податковий кодекс України наразі ще не регулює питання надання пільг неіснуючим «підприємствам трудової інтеграції» та «підприємствам захищеного працевлаштування» і ще не відомо чи регулюватиме, бо це питання зменшення податкових надходжень, але наразі регулює питання надання пільг існуючим підприємствам громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які відповідно до норм Податкового кодексу України мають мати дозвіл на користування пільгами, але не зможуть його отримати, бо законопроект №5344-д скасував інститут надання дозволів на користування пільгами, визначеними Податковим кодексом України.

Крім цього виникає питання доцільності запровадження термінів «підприємства трудової інтеграції» та «підприємства захищеного працевлаштування» в контексті прийняття 9 січня 2025 року Верховною Радою України законопроєкту №6013 про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період, яким взагалі передбачено скасування такої організаційно-правової форми як «підприємство», що також, між іншим, турбує громадські об’єднання осіб з інвалідністю, які є засновниками підприємств об’єднань громадян, які також мають бути згідно законопроєкту №6013 реорганізовані чи ліквідовані.

Враховуючи вищевикладене та з метою захисту прав людей з інвалідністю просимо Вас, шановний Володимире Олександровичу, скористатись правом вето і не підписувати законопроект №5344-д та повернути його з зауваженнями, зокрема, щодо:

  • врегулювання питання визначення конкретних альтернативних джерел фінансування для заходів, передбачених ще діючою статтею 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», фінансування яких скасовується законопроектом №5344-д;
  • врегулювання питання користування правом на податкові пільги для існуючих підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, шляхом логічного та послідовного вдосконалення законодавства, яке б за потреби розширювало можливості, а не створювало їх одним за рахунок інших, бо в ухваленому варіанті законопроекту №5344-д непередбачено необхідних змін у податкове законодавство.

Сподіваємось на Ваше розуміння та підтримку.

З повагою

Президент ВГО «Генерація успішної дії» Геннадій Євсев’єв.