Орієнтування та мобільність: основа реабілітації осіб з порушеннями зору

Навчання людей із глибокими порушеннями зору просторовому орієнтуванню та мобільності (ОіМ) є однією з найважливіших умов компенсації порушення зору, та незалежного якісного життя. Будь-яка діяльність людини, в навчанні, роботі, побуті, особистому житті пов’язана із вмінням орієнтуватися у просторі. Усі заходи пов’язані із реабілітацією, абілітацією, навчанням людей із глибокими порушеннями зору повинні починатися із формувань чи вдосконалення знань умінь та навичок з ОіМ.

В Україні існує низка системних проблемних питань пов’язаних із навчанням ОіМ людей із глибокими порушеннями зору. Одне з них, це підготовка спеціалістів (інструкторів) із навчання ОіМ. На сьогодні така система підготовки в Україні відсутня, як наслідок якісне результативне навчання незрячих осіб орієнтуванню, переміщенню та мобільності в просторі в системі спеціальної, інклюзивної освіти, в реабілітаційних закладах загалом відсутнє чи відбувається неналежним чином. Спеціалісти, які працюють з людьми з порушеннями зору (вчителі-дефектологи, вчителі, соціальні працівники, ерготерапевти, фізичні терапевти, реабілітологи) потребують підвищення рівня теоретичних знань, практичних вмінь та навичок організації процесу навчання орієнтування в просторі та мобільності осіб з порушеннями зору.

На сьогодні, в умовах війни, і великої кількості людей, які втрачають зір після поранень, питання підготовки фахівців, які навчені працювати із людьми, які нещодавно втратили зір, є як ніколи актуальним.

У відповідь на цю проблему Національна Асамблея людей з інвалідністю України спільно з кафедрою офтальмопедагогіки та офтальмопсихології факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова реалізували ініціативу «Орієнтування та мобільність: основа реабілітації осіб з порушеннями зору» за підтримки ПРООН у межах проєкту «Підтримка реабілітації людей з інвалідністю, спричиненою війною» та за фінансування урядів Республіки Корея та Німеччини.

У межах ініціативи 18 фахівців з Києва, Львова, Харкова, Вінниці, Одеси пройшли навчання, здобули практичні знання та навички щодо застосування основ методики навчання просторового орієнтування та мобільності людей із порушеннями зору відпрацювавши реальні завдання та вправи «всліпу» (із пов’язками на очах) та зможуть у подальшому їх використовувати в своїй практичній діяльності.

Протягом 70 навчальних годин фахівці опрацювали близько двох десятків тем, зокрема щодо психологічних бар’єрів та мотивації до навчання просторового орієнтування та мобільності людей із порушеннями зору; методики та техніки фізичного супроводу людей з порушеннями зору; використання збережених аналізаторів під час орієнтування та переміщення у просторі; формування та вдосконалення просторових уявлень у людей із порушеннями зору; методики навчання О&М у закритому та відкритому просторі; способів орієнтування та переміщення за допомогою білої тростини; методики вивчення та проходження маршрутів в т.ч. в умовах міста; інноваційних систем, сервісів та застосунків невізуальної навігації на вулиці та у приміщенні.

У межах ініціативи авторами напрацьовано пакет навчальних матеріалів: програма семінару-тренінгу (розрахована на 70 навчальних годин), інформація про семінар-тренінг, план-конспект та сім відеоуроків (створені у вигляді відеоконспектів на основі відзнятого робочого відео в ході проведення десятиденного семінару-тренінгу).

Программа курсу (завантажити)

Інформація про семінар-тренінг (завантажити)

План-конспект (завантажити)


Навчальні відеоуроки

Відеоурок 1. Загальний огляд

Відеоурок 2. Біла тростина

Відеоурок 3. Picture Maker Wheatley Tactile Diagraming Kit (планшетка інструктора з просторового орієнтування)

Облаштування простору для проведення занять курсу просторового орієнтування та мобільності.

Використання тактильних орієнтирів під час орієнтування та переміщення простором.

Формування/ вдосконалення навичок відчуття відстані, ходити прямо, здійснювати повороти без використання тактильних орієнтирів.

Орієнтування та переміщення у відкритому просторі: проходження маршруту в межах району.